Oppdagere av nye landskap
Maiken Stene og Hans Edward Hammonds
Velferden drives av Maiken Stene og Hans Edward Hammonds. Med utgangspunkt i et historisk anlegg for gruvedrift på Sandbekk i Sokndal, undersøker prosjektet forholdet mellom menneske og natur.
Hvordan begynte samarbeidsprosjektet Velferden, og kan dere fortelle litt om bakgrunnen for prosjektet?
Maiken Stene: Bakgrunnen er at jeg som kunststudent jobbet som sommervikar på Titania, gruveselskapet som eier de bygningene Velferden disponerer i dag. Velferden har sitt navn etter vårt hovedkvarter, et velferdsanlegg for Titanias gruvearbeidere, bygget i 1953. I 2007 fikk jeg i oppdrag å lage et 12 meter langt veggmaleri, som del av sommerjobben i Gruva. Jeg trengte stor plass og administrasjonen på Titania foreslo at Velferdsbygget på Sandbekk var et bra produksjonslokale. Da jeg kom inn der for første gang tenkte jeg, wow, hva slags bygg er dette? Hvorfor står det tomt, og hvorfor har jeg ikke vært her før?
I alle år etter det har jeg klort meg fast, først ved å bruke Velferden som eget atelier, så inviterte jeg kunstnere inn til større sesongbaserte prosjekter. Det var gjennom disse at Hansi ble involvert, først som assistent og produksjonsmedarbeider og deretter som deltagende kunster. I 2019 stiftet vi foreningen, så Velferden som organisasjon er en ganske ny virksomhet.
I 2019 bestemte vi oss for å kjøre helårsdrift i stedet for å være prosjektdrevet. Det var for å kunne ha kontinuitet og bygge opp fasiliteter og alt som det innebærer. Vi er en veldig liten organisasjon, i utgangspunktet bare tre personer, men vi vokser oss sakte større. Det er oss to på bakken som drifter og kuraterer, og egentlig bare meg som bor der og er på plass på fulltid. Parallelt med å drive Velferden er vi billedkunstnere med egen produksjon. Det gjør at Velferden både blir et livsprosjekt og et kunstprosjekt. Det blir lite skille mellom Velferden og eget kunstprosjekt fordi det brukes så mye tid og kunstnerisk energi til å forme det – på en bra måte.
Dere beskriver at prosjektet handler om forholdet mellom menneske og natur, eller menneskeskapte endringer versus naturgitte. Er dette noe som også er viktig i deres egne kunstnerskap og som forenes gjennom Velferden?
Hans Edward Hammonds: Man ser det jo veldig tydelig i ditt kunstnerskap Maiken, i måten du utforsker synet på naturen og det menneskelige blikket på naturen og landskapet. Akkurat nå er jeg veldig opptatt med et pågående prosjekt som handler om interaksjon og samarbeid mellom mennesker, men jeg har også jobbet mye med prosjekter som handler om å interagere med naturen, der jeg prøver å skape kinetiske kunstverk som interagerer på naturbevegelser. Og så handler det om dette politiske verdisettet av naturen. Vi er vel begge to naturvernere på privaten, selv om Velferden som organisasjon prøver å jobbe med det på en litt mer nyansert måte. Vi snakker med mange folk i prosjektene, og hvis man lener seg for hardt mot en side kan det være at man lukker igjen døra til andre.
I programstrategien deres heter det at dere vil utvikle Velferden gjennom å invitere inn flere og skape brede samarbeidsprosjekter, for eksempel i deres pågående program Avgang/Deponi?
Maiken: Ja, som et kunstnerdrevet visningssted jobber vi prosessorientert der tenkingen og kurateringen involverer flere.
Hans: Det er grunnlagt i en slags felles tenking og tro på at kunst er et kjempebra glidemiddel for samtale, handling og engasjement. Derfor inviterer vi inn en blanding av kunstnere, akademikere og forskere fra mange fagfelt og disipliner til å komme sammen og diskutere en problematikk, og ut ifra det se hvordan det prosessorienterte programmet utvikler seg.
Avgang/Deponi er vårt første store tematiske program som går over mange år, og vi vet ikke hvordan det ender. Det kommer helt an på gjestene våre og hva slags respons som kommer på tematikken og oppholdene hos oss. Det er kjernen, og så tror og håper vi at denne formen for inkludering fra vår side kan skape et bredere eierskap til tema og sted. Både folkene som bor her, Sokndølene og de besøkende, er viktige for Velferden. Vi kaller dem gjester, og av og til bruker vi ordet alumni for tilbakevendende gjester, og vi ser at folk får et eierskap til prosjektene og at det kan vokse videre på den måten.
Du var inne på at det er en bergverkskommune Maiken, og det er sikkert knyttet mye stolthet til bedriftene og industrien her?
Maiken: Det er det absolutt, og i og med at vi jobber med folks forhold til natur er det et veldig bredt tema. I programmet Avgang/Deponi ser vi på hvordan vi forvalter naturressursene i et ganske så avgrenset område, spesifikt i Sokndal kommune hvor det skjer veldig store naturinngrep. Vi kan studere tematikken mens vi står i dette landskapet og observerer en konstant reorganisering av fjell og stein, som skaper helt nye, fantastiske og noen ganger brutale steder gjennom gruvedriften.
Hvis vi skal snakke om disse tingene med folk som bor her, bedrifter og kunstnere, i en dialog som går på kryss og tvers, så er vi nødt til å ta inn alle perspektivene, ellers blir det steile fronter. Som du sa tidligere Hans, er vi kanskje naturvernere i bånn, men det nytter ikke å være rigide hvis vi vil få i gang en samtale.
Ser dere på kunsten som en igangsetter for samtale, også mellom vidt forskjellige interesser?
Maiken: Ja, jeg mener i hvertfall at kunst kan være et middel for å kommunisere på kryss og tvers av disipliner, erfaringer, geografi, alle slags ting egentlig. Vi kan bruke kunst som et bindemiddel, eller som du kalte det Hans, et glidemiddel (latter). Vi kan bruke det som en akselerator til å få i gang en samtale. Derfor er Velferden et veldig fint prosjekt, og jeg er veldig stolt av at vi jobber med aktuelle problemstillinger på denne måten.
Hans: Jeg ville til og med sagt at det er en av kunstens latente egenskaper. Vi prøver ikke å instrumentalisere kunsten, men anerkjenner den effekten kunsten har i samfunnet.
Maiken: I alle våre arrangementer og sosiale sammenhenger kjører vi en veldig åpen holdning. Vi jobber på et sted hvor det ikke er noen tradisjon for samtidskunst fra før, så det er litt som en UFO som har landet, men ved å være åpne om hva vi holder på med, eller rett og slett pedagogiske og generøse med informasjon, så gjør vi kunsten tilgjengelig for folk allikevel.
Kunsten har denne egenskapen at den kan binde folk sammen, men den kan også skape stor splittelse. Det vet jo vi som driver med kunst, i form av fordommer om at ingen skjønner hva kunstneren holder på med, eller at det bare er rike folk som kjøper kunst for eksempel.
Det er et veldig bredt spekter av intensjoner og forventninger rundt kunsten?
Maiken: Godt poeng, det er mye forventninger til hva den skal være. Og spesielt for en lokalbefolkning som ikke har erfaring med samtidskunst er det masse forestillinger om hva kunst skal være. På det punktet tror jeg at vi overrasker og kanskje til og med forvirrer litt, men det er en del av prosessen.
Mange som jobber med spørsmål om naturmangfold og vern, jobber ut i fra tanken om den urørte naturen. Dere jobber med det industrielt transformerte landskapet og forvaltningen av det postindustrielle landskapet. Hva slags ideer har vokst opp rundt det for dere?
Hans: Etterhvert som vi har sett nærmere på det, så har det bare vokst frem enda flere spørsmål enn vi hadde fra før. Det er det som gjør det så spennende å jobbe på denne måten. Når vi begynner å åpne opp et tema, så oppstår det hele veien nye problemstillinger.
Maiken: Igjen er det dette med de nye landskapene. Vi snakket med Geir Tore Holm her i går om at de nye landskapene er så interessante for kunstnere, fordi vi kan projisere et personlig narrativ på disse stedene. Det fungerer bra både som sci-fi setting, som idéutvikling og som del av vår egen historie, kanskje. Potensialet i det postindustrielle landskapet er enormt, med store scenarier, der sporene etter de menneskelige aktivitetene kan virke fjerne men også nye. Naturen tar over for menneskene, og en helt ny form for landskap etablerer seg og blir til unike steder som ikke finnes andre steder. Dette er noe vi ser veldig mye av i driften av Velferden og i vårt program, og som vi tar med oss videre ut i andre prosjekter.
Stein i skoene
På et tidspunkt har dere også begynt å operere med Velferden utenfor Sokndal?
Hans: Det har skjedd flere ganger at Velferden er blitt invitert til andre sammenhenger. Første gang ble vi invitert til Ralsko Geopark i Tsjekkia, for å gjøre et kunstprosjekt i et postindustrielt landskap der det tidligere hadde vært en stor russisk militærleir. Andre gangen tok Stavanger kommune kontakt med oss i forbindelse med et byutviklingsprosjekt der det har vært mange betente byutviklingsdebatter. Tredje gang er jo her hos dere. I Stavanger ble vi invitert for å komme med en kunstnerisk respons til et postindustrielt landskap i Hillevåg og Paradis, som utvikles til å bli et nytt knutepunkt i byen. Det var da vi gikk inn og etablerte Paradise Rangers, som er et selvutnevnt parkvesen som beskytter den urbane villmarken mot industriell og kommersiell undergraving.
For å vokte over den?
Maiken: Ja, eller løfte frem dens egenverdi. Paradise Rangers sitt manifest er basert på dypøkologisk tenking, at alle levende ting har livets rett og at ikke noen organismer er mer verdt enn andre. Vi så en enorm verdi i det postindustrielle landskapet som vokser frem langs sjøkanten i disse områdene i Stavanger. Vi studerte bruken av landskapet, og lærte at dette var typiske plasser i byen der naturen har fått utvikle seg på egne premisser, og brukes som fristed av arbeidsinnvandrere og ungdommer.
Samtidig var dere sikkert en liten brikke i et stort byutviklingsprosjekt?
Maiken: Absolutt, vi ble bare en liten stein i skoen. Det skal bygges gigantiske leiligheter der, og i den sammenhengen er vi så klart bare en kommentar. Men vi erfarte også at vi ble veldig lyttet til, og de vil også ha oss med på Arendalsuka i år. Prosjektet vi leverte til Stavanger kommune ble til programmet vi kaller Velferden UTE. På den måten kommer Velferden UTE med kompetanse, erfaring og kunstproduksjon inn i sammenhenger utover vår egen praksis i Sokndal.
Jobber dere da med en mer performativ tilstedeværelse?
Hans: Paradise Rangers er to karakterer som er nokså like oss selv, bare at vi går rundt i uniformer og blir veldig synlige. I Paradise Rangers spiller vi litt naive, vi vet ikke så mye, så vi må hele tiden finne mer informasjon. Det er det Paradise Rangers gjør, vi prøver å bli smarte – og da kan vi tørre å stille dummere spørsmål enn om vi agerte våre virkelige selv.
Det var denne steinen i skoen som dere snakket om …
Hans: (Latter), ja vi vil at Velferden UTE skal kanalisere kunnskapen og kunsten vår ut på andre måter enn det vi oppnår gjennom å være et kunstnerdrevet senter. Vi ser at noen av våre alumni prosjekter passer perfekt for Velferden UTE. Det er vår ambisjon å få disse ut i verden, og veien blir til mens vi går.
Maiken: Vi kan se på Velferden som et stedsspesifikt program som også har forgreininger ut i andre sammenhenger gjennom Velferden UTE. Det er viktig å ikke bare gro fast på denne lille plassen i form av en innsnevra institusjon som bare snakker om de samme tingene om og om igjen. Jeg sier institusjon selv om det kanskje er langt frem i tid at det blir en ordentlig institusjon, men det er slik vi bygger det opp på en måte. Vi vil være godt fundamentert, og det blir vi gjennom alt vi holder på med.
Det er noe med å ha en frihet i forhold til å definere seg selv også. I utgangspunktet ønsker dere å drive et sted der dere inviterer inn andre, men også beveger dere ut? Grensegangen mellom det kunstnerdrevne og institusjonaliserte er interessant, og kanskje det er en dynamikk som mangler i kunstfeltet? At noen tar den plassen og utforsker hva som kan skje i de prosessene?
Maiken: Det har vi snakket mye om, blant annet i forhold til den prosessorienterte programmeringen som vi driver med. Vi kunne brukt en mer konvensjonell strategi og kjørt et fast utstillingsprogram som er planlagt to år i forveien, men for oss blir det litt kjedelig og veldig forutsigbart, med lite rom for personlig utforskning og læring. Så i stedet for denne mer fastlagte, kanskje økonomisk sett lettere måten å drive på, så kjører vi en åpnere stil og håper det kan bringe et jevn aktivitet og programmering etterhvert som vi progresserer.
Jakten på Villmarken
Vi må også snakke om den pågående roadtripen dere er på, Jakten på Villmarken, som dels skal bli en manifestasjon i utstillingen her på Harpefoss. Hva skjer akkurat nå?
Hans: På veien mellom Velferden og Harpefoss Hotell er det store stykker villmark – ekte villmark. På veien opp hit bestemte vi oss for å utforske villmarksbegrepet. Det hele begynte da Paradise Rangers skulle prøve å verne den postindustrielle naturen i byen. Vi snakket med Erik Thoring fra Naturvernforbundet i Rogaland, og ville ha ham med i arbeidet med å beskytte den urbane villmarken i Hillevåg og Paradis. Erik svarte at han kunne ikke være med på å vanne ut villmarksbegrepet. Norge har i dag bare 11,5 % villmarkspreget natur igjen, og prosenten minsker stadig.
Maiken: Nå snakket Thoring likevel mye med Paradise Rangers, så det var ikke sånn at han ikke kunne samarbeide, men det gjalt akkurat denne diskusjonen om å bruke ordet villmark om natur i byene.
Hans: Så etter prosjektet i Stavanger, tenkte vi at da får vi finne ut hva den ekte villmarken er! Hvordan ser den ut og hvor er den? Vi ser derfor etter villmark, og stiller spørsmål ved Miljødirektoratets definisjon «villmarkspreg», mens vi kjører gjennom nasjonalparker, opp i fjellet og til turistdestinasjoner med megaspektakulær natur. Vi ser at naturen har villmarkspreg, men hva ligger i dette ordet egentlig?
Maiken: Paradise Rangers reiser i uniform, og bærer med seg et 5 meter høyt flagg der det står «Villmark?», samtidig som vi stiller oss opp foran spektakulære utkikkspunkt som for eksempel Stegastein på vei over Aurdalsfjellet. Der står det en masse turister og ser utover fjorden, og vår forstyrrelse blir en sosial interaksjon med folkene som står og opplever naturen på sin måte. Vi intervjuet folk og spurte «hvordan tenker du på det du ser her fremfor deg» og «hva er villmark for deg?».
Vi planla reisen underveis og ting har kommet til etterhvert som vi snirklet oss opp gjennom landet. For eksempel så ringte vi til Stalheim Hotell, et legendarisk turisthotell med helt rå utsikt innover Nærøydalen. Vi forklarte hva vi holder på med, og at vi ønsket å snakke med de på hotellet om dets historie og hvordan de driver det, mens vi tok bilder. Så fikk vi være der gratis, og da tenkte vi okei, kanskje kunne vi turnert hele Norges land på denne måten og fått spons til overnatting! Er det slik influensere overlever?
Kanskje så de forbindelsen til det nasjonalromantiske, med kunstnere som reiser rundt for å oppdage den norske identiteten i landskapet?
Hans: Ja, nettopp derfor var det en naturlig plass å dra ettersom hundrevis av kunstnere har vært der før for å male, som igjen er tilknyttet villmarken på den måten at kunstnere gentrifiserer eller «tar vekk» villmarken ved å tilgjengeliggjøre den i sine malte motiver.
Maiken: Det er en veldig spennende tematikk, selvfølgelig. Og vi er fullt klar over at vår jakt på villmarken er selvmotsigende, ettersom vi leter etter den mens vi kjører i bilen og ser ut på naturen gjennom vinduet. Men disse perspektivene sier mye om kulturen vi er en del av, og det blir kanskje en annen form for læring.
Nasjonale turistveger legger til rette for å studere disse tablåene fra bilen og veien …
Maiken: Ja absolutt, og da vil diskusjonen ganske automatisk handle om hvor villmarken er. Finnes det andre former for villmark? Er villmarken inne i oss, eller på utsiden? Er det kaoset inni ens eget hode som er villmarken? Hva som er villmark, er jo det store spørsmålet.
Hans: Dette har blitt til en tradisjonell podcast der vi snakker om alle disse tingene over seks episoder på rundt 15 minutter hver. Podcasten «Jakten på Villmarken» er en del av utstillingen på Harpefoss, i tillegg til dette flagget som symboliserer reisen og jakten som helhet. Så kommer vi også med et lite Paradise Rangers live stunt, som vi skal lande disse siste minuttene før åpningen.