Sørfinnset skole / the nord land
Les mer på prosjektets nettside:
sorfinnsetskole.blogspot.com
Kontakt:
sossa@balkong.net
geir@balkong.net
Gildeskål, Nordland
Samtale:
Skjebnetru, samtidskunst og dugnadskultur
Søssa Jørgensen og Geir Tore Holm har i 30 år samarbeidet med kunst som en integrert del av livet, med utgangspunkt i prosjekter som Balkong, Sørfinnset skole/the nord land i Gildeskål, Nordland og gjennom deres eget hjem og gården Øvre Ringstad i Skiptvet, Østfold. Prosjektene reflekterer rundt sosiale relasjoner, kulturhistorie og mennesket som del av naturen. I denne praksisen er møter og relasjoner vel så viktige som selve kunstobjektet.
Kunstnerduoen Søssa Jørgensen og Geir Tore Holm har stått for initiativer på utradisjonelle scener som forbinder selve tilblivelsen av kunstverk med kunstopplevelsene. Kunstnerskapene deres i dag bærer preg av en bevegelse på 90-tallet, hvor virkeligheten er sentral, både som kontekst og tema, og der sosiale hendelser er bærende for praksisen.
I 1993 startet de Balkong med deres eget hjem som visningssted. Gjennom prosjektet ble spørsmål om hva kunst kan være, og i hvilke sammenhenger den inngår, sentralt for deres arbeid med kunst som praktisk dialog. I 2003 etablerte de sammen med kunstnere fra Thailand Sørfinnset skole/ the nord land i Gildeskål, Nordland, dette evigvarende prosjektet som fokuserer på relasjoner til natur, kunnskapsutveksling og småskala arkitektur i en vid forståelse av estetikk og økologisk realisme i samfunn og miljø.
Gården Øvre Ringstad i Skiptvet, Østfold har vært Jørgensens og Holms felles hjem, base og utgangspunkt siden 2010. På gården utforsker de økologi gjennom spørsmål om kunst, om landbruk, og om hva som skjer i møtet mellom gårdsdrift og kunstnerisk virksomhet. På gården samles mange av trådene i deres praksis og blir tydelige. Gjennom å leve i samspill med sine omgivelser, med jorda og naturen, belyser de dagsrelevante problematikker; menneskets avhengighet av og påvirkning på hverandre og naturen, og fortidens forbindelse med framtiden.